Siirry pääsisältöön
Kaikki kokoelmatHenkilöasiakkaatHenkilöasiakas: kuolinpesän hoitaminen
Henkilöasiakas: läheiseni on menehtynyt - tiliasiakkaat
Henkilöasiakas: läheiseni on menehtynyt - tiliasiakkaat
Päivitetty yli viikko sitten

Mikäli menehtyneellä läheiselläsi oli pankissamme tili, tarvitsemme asiaa hoitaaksemme ensin kopion virkatodistuksesta ja henkilöllisyystodistuksesta sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@alisapankki.fi. Kun olemme saaneet tarvittavat tiedot, voimme lähettää perunkirjoitusta varten saldotodistukset ja tiedon kuolinpesän tilitapahtumista vainajan viimeiseen kotiosoitteeseen.

Jotta kuolinpesän osakkaat voivat hoitaa kuolinpesän asiakkuutta perunkirjoituksen jälkeen vaaditaan seuraavat selvitykset:

• Kopio (tai ote) vainajan perukirjasta

• Vainajan sukuselvitys (eli katkeamaton virkatodistusketju 15 ikävuodesta kuolemaan saakka) TAI Digi- ja väestötietoviraston vahvistama perukirjan osakasluettelo (tulee käydä ilmi perukirjasta)

• Jokaisen pesän osakkaan virkatodistus, josta näkyy, että henkilö on elossa (ellei käy ilmi vainajan sukuselvityksestä)

• Mahdollinen testamentti

• Mahdollinen avioehtosopimus

• Mahdollinen osituskirja vainajan ja hänen aikaisemman aviopuolisonsa välisestä osituksesta, tai muu luotettava tieto siitä, että ositus on toteutunut

• Mahdollinen valtakirja yhdelle pesän osakkaalle tai muulle kolmannelle taholle hallinnoida pesän varoja. Valtakirjan tulee olla yksilöity ja kaikkien pesänosakkaiden allekirjoittama. Avoin (asianajo)valtakirja ei ole riittävä.

• Jos tuomioistuin on määrännyt pesänselvittäjän, kopio tuomioistuimen päätöksestä.

• Kopio jokaisen kuolinpesän osakkaan virallisesta ja voimassa olevasta henkilöllisyystodistuksesta

• Kopio mahdollisen valtuutetun virallisesta ja voimassa olevasta henkilöllisyystodistuksesta

Vastasiko tämä kysymykseesi?