Siirry pääsisältöön
Kaikki kokoelmatHenkilöasiakkaatHenkilöasiakas: henkilötietojen käyttö
Henkilöasiakas: vastauksia useimmiten kysytyimpiin GDPR -aiheisiin kysymyksiin
Henkilöasiakas: vastauksia useimmiten kysytyimpiin GDPR -aiheisiin kysymyksiin
Päivitetty yli viikko sitten

1. Mistä henkilötiedot on hankittu?

• Henkilötietoja saadaan suoraan asiakkaalta, kun asiakas täyttää lainahakemuksen kotisivuillamme.

• Henkilötietoja saadaan lainojen kilpailutuspalvelun kautta, mikäli asiakas on täyttänyt lainahakemuksen kyseisissä kanavissa.

• Hakemusta tehdessään asiakas antaa luvan tarkistaa ja hakea henkilötietoja Bisnode Finland Oy:ltä, Suomen Asiakastieto Oy:ltä. Asiakas voi myös antaa luvan tietojen hakuun Lowell Suomi Oy:ltä tai OK-Perintä Oy:ltä.

2. Miksi niitä tarvitaan?

• Laina-asiakkaan luottohakemuksen käsittelyä varten.

3. Kuinka kauan niitä tarvitaan?

• Henkilötietoja käsitellään pääsääntöisesti niin kauan, kun käsittely on tarpeen tässä selosteessa mainittujen käsittelytarkoitusten toteuttamiseksi. Tietojasi säilytetään vähintään asiakassuhteen ajan. Tietojen säilytysaika voi riippua eri tekijöistä, kuten rahanpesua koskevista laeista, erityislaeista liittyen palveluihin tai tuotteisiin, vakavaraisuusvaatimuksista, verolainsäädännöstä, kirjanpitosäädöksistä ja yleisistä vanhentumisaikoja koskevista säännöksistä. Vaatimukset saattavat soveltua myös samanaikaisesti. Asiakassuhteen päätyttyä asiakassuhdetta koskevia tietoja säilytetään pääsääntöisesti 10 vuoden ajan. Säilytämme asiakastietoja tämän ajan varmistaaksemme mahdollisuuden laatia, esittää ja puolustaa oikeudellisia vaateita, periä velkoja ja saatavia sekä voidaksemme osoittaa viranomaisille lakien ja sääntelyvelvoitteiden noudattamisen. Potentiaalisten asiakkaiden osalta tietoja säilytetään pääasiallisesti kaksi vuotta potentiaalisen asiakkuuden perustamisesta. Voimme käsitellä asiakassuhteen päätyttyä henkilötietoja suoramarkkinointitarkoituksiin soveltuvan lainsäädännön mukaisesti. Poistamme tallennetut henkilötiedot, kun niiden käsittelylle ei ole enää laillista perustetta.

4. Onko henkilötietojani luovutettu eteenpäin, tai aiotaanko niitä luovuttaa. Jos KYLLÄ, kenelle?

• Voimme luovuttaa henkilötietojasi viranomaisille, Alisa Pankki -konsernin yhtiöille, tavaran- ja palveluntoimittajille, maksupalvelujen tarjoajille sekä liikekumppaneille. Henkilötietojen luovutus perustuu sääntelyyn, palveluiden tarjoamiseen ja sopimusten noudattamiseen, sekä suostumukseesi. Varmistamme aina ennen tietojen luovuttamista, että asiaan kuuluvia salassapitovelvoitteita noudatetaan.

5. Missä maissa (jos Suomen lisäksi) tietoa on käsitelty tai tallennettu, jos on "pilvessä" niin missä maassa serverit sijaitsevat? (Artikla 46)

• Tietoja ei lähtökohtaisesti siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Jos henkilötietojen käsittelyn tarkoitus tai tietojen käsittelyn tekninen toteuttaminen näin vaatii, henkilötietoja voidaan siirtää EU:n ja ETA alueen ulkopuolelle. Tällöin me (sekä käyttämämme palveluntarjoajat) noudamme siirrossa Tietosuoja-asetuksen vaatimuksia ja ensisijaisena siirtomekanismina käytetään Euroopan komission kulloinkin voimassa olevia vakiosopimuslausekkeita, jos kolmannella vastaanottajamaalla ei ole EU-komission vahvistamaa päätöstä tietosuojan riittävästä tasosta.

6. Käytetäänkö tietojen käsittelyssä automaattista käsittelyä (ml. profilointi)? Jos KYLLÄ, miten se toimii? (Artikla 22; 1 ja 4)

• Voimme käyttää tietojasi analysointiin ja profilointiin, jotta voimme luoda sinua koskevia profiileja palvelu-, tuote- ja konseptikehityksen tueksi sekä markkinointitarkoituksiin sekä asiakas-, ja riskiluokitusta varten. Saatamme hyödyntää automatisoitua päätöksentekoa, jos lainsäädäntö sen sallii tai jos olet antanut siihen erillisen suostumuksesi tai jos se on tarpeen sopimuksen täytäntöön panemiseksi. Voit aina pyytää manuaalista päätöksentekomenettelyä automatisoidun sijaan, ilmaista mielipiteesi tai riitauttaa pelkästään automatisoituun käsittelyyn, kuten profilointiin, perustuvan päätöksen, jos kyseisellä päätöksellä on sinua koskevia oikeusvaikutuksia tai jos päätös vaikuttaa sinuun muuten merkittävästi vastaavalla tavalla. Annamme sinulle lisätietoja käsittelyyn liittyvästä logiikasta samoin kuin kyseisen käsittelyn merkittävyydestä ja mahdollisista seurauksista (yhteydenotot osoitteeseen asiakaspalvelu@alisapankki.fi).

7. Tallennetut puhelut litteroituna

• Sisääntulevat puhelut on tallennettu lokakuusta 2023 alkaen.

8. Keskustelut viestikeskuksen, chatin tai sähköpostin välityksellä (viestien sisällöt + aikaleima). Mahdolliset sisäiset lokit ja muistiinpanot.

• Puheluaktiviteetit sekä asiakkaalta saadut sekä hänelle lähetetyt sähköpostit tallennetaan.

9. Mistä lähteistä luottotiedot on tarkastettu?

• Luottotietojen tarkistukseen käytetään Bisnode Finland Oy:n, Suomen Asiakastieto Oy:n ja positiivisen luottorekisterin palveluita.

10. Onko tietojani vuotanut ulkopuolisille tahoille, esim. tietoturva- tai tietosuojarikkomusten vuoksi?

• Ei ole.

11. Mitä tietosuojakäytäntöjä ja -standardeja noudatatte henkilötietojen suojaamisessa?

• Yhtiön kotisivuilla on kuvattu henkilötietojen käyttö sekä niiden säilyttämistä koskevat periaatteet: Henkilötietojen käyttö | Alisa Pankki

12. Kuinka varmistetaan, ettei yrityksen työntekijä kopioi tietoja ja lähetä niitä edelleen ulkopuolisille tahoille esimerkiksi sähköpostilla, pikaviestimillä tai jollakin muulla tavalla?

• Yhtiön työntekijöitä koskevalla hallinnollisella ohjeistuksella, koulutuksella sekä valvonnalla.

13. Millä tavalla yritys on huolehtinut, että työntekijät ovat tietoisia ja koulutettu vastaamaan uuteen tietosuoja-asetukseen?

• Yhtiö kouluttaa jatkuvasti työntekijöitään tietosuojaan liittyvissä asioissa. Yhtiön työntekijöillä on myös käytössään ilmoituskanava tietosuojaluokkauksia varten.

Vastasiko tämä kysymykseesi?